Liberal tanke: Den bästa landsbygdsutvecklingen är den bästa skolan, inte den minsta

Fredag 20 juli 2018

Hur skolorna ska organiseras på Bjäre och hur kommunens skolbyggnader ska se ut har debatterats länge. Vi Liberaler har arbetat för en skolorganisation där grundskolans verksamhet samlas i lite större enheter som främjar kvalitet i verksamheten och prioriterar att kommunens begränsade resurser används till barnens undervisning istället för till drift och underhåll av små skolbyggnader som inte lever upp till Skollagen.

I februari i år kom frågan om kommunens skolorganisation till slut upp i kommunfullmäktige och då bildade Bjärepartiet, Centern och Sverigedemokraterna en majoritet för att behålla små byskolor i Torekov, Grevie och Västra Karup. Detta är ett märkligt beslut, det är dyrt och ofinansierat, ger sämre förutsättningar för det pedagogiska arbetet och en sämre social studiemiljö för eleverna. Det har kommunens egna utredningar visat.

Jag anser att barnen på sydvästra Bjäre har lika stor rätt till en bra utbildning som barnen på övriga skolor i kommunen. För detta krävs behöriga lärare, ändamålsenliga skollokaler och en rik social miljö vilket man kan åstadkomma med en lite större skolenhet. Jag anser därför att en gemensam skola för barnen i Torekov, Västra Karup, Hov, Grevie och omkringliggande landsbygd hade varit den bästa lösningen för att ge barnen på sydvästra Bjäre en bra utbildning och många skolkamrater och våra fantastiska pedagoger och annan skolpersonal en bra arbetsmiljö. Jag tror att det bästa sättet att satsa på byarna, främja inflyttning och säkra framtida arbetskraft är att se till att de familjer som väljer att bo på landsbygden kan vara säkra på att deras barn har goda chanser till en god utbildning och en bra start i livet.

Vi Liberaler lever upp till kommunfullmäktiges beslut om att behålla små byskolor även om vi har en annan uppfattning om vad som är bäst för vår kommun. Vi tycker att om den politiska majoriteten menar allvar med att behålla små byskolor så måste investeringar göras i de befintliga skolorna i Torekov och Västra Karup för att skapa ändamålsenliga skolor som lever upp till de krav som ställs i läroplanen, Skollagen och Arbetsmiljölagen. Våra barn och vår personal har rätt till detta.

Jens Nygren, Liberalerna Båstad