Motion – Båstads kommuns skolor – Där kunskap och hälsa växer!

Tisdag 20 februari 2018

Följande motion har lämnats in 20 februari 2018. Barn, ungdomar och skola vårt fokus.

Insatser för att främja hälsa och förebygga ohälsa bland barn och unga är en god investering – inte bara för vår kommun men för hela samhället.

Förhållanden under barn- och ungdomsåren har stor betydelse för både den psykiska och fysiska hälsan under hela livet. Det finns oroande signaler angående utvecklingen av barns och ungdomars hälsa, framförallt den psykiska hälsan. Det rör sig om nedstämdhet, sömnbesvär, trötthet och huvudvärk bland unga i skolåldern. Dessutom dokumenteras stressrelaterade symtom bland framför allt flickor. Detta gäller hela landet och även vår kommun.

Att trivas och må bra är en förutsättning för att utveckla förmågan att lära. En grundläggande utgångspunkt kan vara att alla barn och unga erbjuds daglig/regelbunden fysisk aktivitet och att den delen av läroplansuppdraget riktar sig till alla verksamma i skolan. Eftersom alla elever tillbringar en stor del av sin tid i skolan har den en viktig roll för elevers hälsa. Därför bör fysisk aktivitet naturligt finnas med i skolans vardag – varje dag!

Därför vill Liberalerna att:

• Skolförvaltningen för Förskolan, Grundskolan och Gymnasiet tar fram ett förslag till hur fysisk aktivitet finns med i skolans vardag varje dag för alla elever.

Det är viktigt att undervisningen i Idrott och Hälsa bidrar till att alla elever får kunskapen om sambandet mellan välmående/lärande och fysiskt aktivitet samt ett livslångt intresse för att vara fysiskt aktiv.

Båstads kommuns skolor ska vara platsen där KUNSKAP OCH HÄLSA VÄXER.

Båstad februari 2018

LIBERALERNA I BÅSTAD

Thomas Andersson                             Birgitte Dahlin                           Mats Lundberg