Näringslivsdebatt

Fredag 1 juni 2018

Igår 31 maj, var det näringslivsdebatt på hotel Skansen. Liberalerna Båstad representerades av vår gruppledare Thomas Andersson. Nedan kan du läsa hans anförande och vad vi Liberaler Båstad står för när det gäller företagande.

Inledningsanförande

Det är en fantastisk bygd vi lever i. Mycket tack vare vår vackra natur men främst för de duktiga människor som levt och lever här. Men de närmaste åren står vi inför stora utmaningar i vår kommun – investeringar i våra barn och unga och våra äldre som behöver stöd och hjälp. Både i byggnader och i medarbetare.

För att klara av detta måste vi dels se till att skapa en ökad och hållbar tillväxt i vår kommun och dels finna smarta och effektiva samarbetsformer med andra kommuner och även finna kloka partnerskap med näringslivet och civilsamhället. Vi måste jobba betydligt mera tillsammans för att klara välfärden och det är genom företagen som jobben skapas, jobb ger skattekronor som till största delen går till vård, skola och omsorg. Mår företagarna bra i vår kommun så mår kommunen bra. Och för att skapa ett bättre företagsklimat så har vi Liberaler ständigt påpekat att ett tydligt och synligt politiskt ledarskap som är tillgänglig och öppen gentemot företagare och entreprenörer är den allra viktigaste insatsen som vi politiker kan göra.

Men för många företagare och entreprenörer så är mötet med kommunens tjänstemän som är det viktiga. Och här krävs det av oss att ständigt utveckla den kommunala servicen, att se till att vara mera tillgängliga, både personliga möten men också genom att mer och mer uppgifter och ansökningar kan ske digitalt och dessutom att handläggningen av olika ärenden sker smidigt.

För detta behövs anser vi liberaler – ett tydligt politiskt ledarskap med en tydlig strategi och vision om vad vi vill åstadkomma – som tas fram i dialog med medborgare och näringsliv – en effektiv förvaltning och mod att finns hållbara, långsiktiga kompromisser

I en snabbare värld, hur kan vi möjliggöra snabb etablering och säkerställa snabb service till företag?

Framförhållning och beredskap anser vi är nyckelorden här! Vi har duktiga entreprenörer som kan tillhandahålla kontors- och verksamhetslokaler. Det vi i kommunen ska se till att ha verksamhetsmark som är planlagd och klar. Detta är lätt att säga men verksamhetsmark är en bristvara i attraktiva lägen. Och det är inte många områden vi får lov för länsstyrelsen att skapa verksamhetsmark. Men det vi kan göra är att se till att öka vår markreserv – köpa mark för framtida behov. Och även detaljplanelägga mer verksamhetsmark framöver.

Tjänstemännens attityd och bemötande är avgörande. Det är de som svara när ett företag tar kontakt med kommunen. Där och då skapas en första uppfattning om vad kommunen har för attityd till sina företagare.

Att vi bor på en fantastisk destination är lätt att förstå för oss. Hur bör destinationen utvecklas på ett hållbar och bra sätt under lång tid?

Ett bra exempel är projektet – AKTIV LIVSSTIL – att utveckla Bjärehalvön som en cykel och vandringsbygd.

Att se till att Båstad Turism och Näringsliv får de rätta förutsättningarna att verka och utvecklas. Men också att kommunen och näringen tar fram en tydlig strategi – vad är det vi vill med vår kommun – att tillsammans sätta målen för kommunens utveckling och destinationsutvecklingen.

Men framförallt stötta de entreprenörer som vill bidra med detta – tennisen, seglingen, cyklingen mm. Jag har under drygt 30 års tid jobbat med tennisen och sett baksidan då vi inte jobbat tillsammans – kommun och näringsliv.

Det kan gälla Norrvikens Trädgårdar, Båstad hamn som några exempel.

Tillgången på arbetskraft. Hur kan politiken stödja och skapa bättre förutsättningar för kompetensförsörjning?

Även här har vi ett lysande exempel där Båstad Turism och Näringsliv är motorn och det gäller projektet GAME, SET OCH MATCHNING. Ett utmärkt sätt att stötta både företagare och arbetssökande. En win-win lösning!

1. Detta projekt bör finnas kvar när projekttiden går ut. Det finns arbetssökande och det finns jobb. Men det krävs betydligt mer idag för att få rekryteringen att fungera.
  2. Yrkesvux och Yrkeshögskoleutbildningar är en kommunal angelägenhet och viktig sådan för att se till att dagens och morgondagens arbetssökande har rätt kompetens.
  3. Gymnasial lärlingsutbildning där eleverna varvar praktik ute på företagen och teori i skolan är ett utmärkt exempel på vad vi tillsammans kan göra.
  4. Att se till att de nyanlända flyktingar som vi har i vår kommun får så goda förutsättningar som möjligt att lära sig språket och få praktik och erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden.

Integration och flyktingar

Vi Liberaler slår vakt om livsviktiga värderingar som människovärde och medmänsklighet. Idag ser vi att genom att ställa grupper mot varandra frammanas en kollektiv rädsla – en känsla av osäkerhet och bristande tilltro till samhället och till att de sociala välfärdssystemen klarar påfrestningarna.

På Bjäre ger välfärd och frihet de flesta människor möjlighet att leva ett gott liv. Men det finns människor som är utsatta och som lätt hamnar utanför vår gemensamma välfärd. Därför vill vi Liberaler jobba hårt för att ge de människor som står utanför så goda chanser att koma in i vårt samhälle och bli självförsörjande – att jobba för sin egen försörjning. Det kan gälla att lära sig svenska språket, att underlätta att skaffa praktik och ge dem ett instegsjobb.

Alltmer sällan talas om mångfaldens möjligheter. Nästan aldrig om styrka och engagerande initiativ. Varannan Bjärebo idag, engagerar sig ideellt för att skapa ett bättre samhälle. Våra föreningar gör detta i både ord och handling i sina olika verksamheter. Detta vill vi Liberaler stödja – föreningslivets och volontärernas fortsatta engagemang för delaktighet och gemenskap, för inkludering och innanförskap. Vi ser ett enormt engagemang ute på Bjäre och vårt rika föreningsliv och detta vill vi Liberaler stödja för att tillsammans bygga det samhälle vi vill ha, där medmänsklighet och humanitära värderingar är ledstjärnor. Vi vill lyfta upp bilden av ett rikt Bjäre där delaktighet och tillit spelar avgörande roll. Ett Bjäre där alla får plats.

Tillväxt

Utan tillväxt uppstår ett stillastående samhälle där människor inte kan utvecklas. Ekonomisk tillväxt är en förutsättning för ökat välstånd. Erfarenheten av hur man skapar tillväxt har främjat det globala åtagandet att utrota fattigdom.

Vi ska investera i utbildning av hög kvalitet och relevans och skapa grundläggande sociala och ekonomiska trygghetssystem.

Men ekonomisk tillväxt som den ser ut idag är inte miljömässigt hållbar. Idag bygger den ekonomiska tillväxten på att varor produceras, konsumeras och kasseras. Detta är inte hållbart i längden.

För att vi ska kunna ha ekonomisk tillväxt utan att utarma miljön behöver ekonomin bli mera cirkulär där allt som konsumeras ständigt återvinns i ett kretslopp. En omställning till en cirkulär ekonomi kommer ta sin tid och kommer kosta en hel del. Det förutsätter att vi har fortsatt ekonomisk tillväxt så vi har resurser för att investera i framtiden.

Strävan efter tillväxt är inte problemet i samhället utan verktyget för att komma tillrätta med orättvisor och att ställa om till en miljömässigt hållbar framtid. De som tror att ekonomisk tillväxt står i motsatsförhållande till ett jämställt och miljövänligt samhälle har inte svaret på hur vi ska få resurser till att utveckla Sverige och Bjäre till ett ännu bättre land.

Slutord

Vi står inför stora utmaningar framöver för att klara välfärden – skola, vård och omsorg. Det krävs att vi tar beslut om långsiktiga investeringar i våra barn och ungdomar och våra äldre. Att vi har mod att prioritera. Därför behöver vi ett nytt ledarskap i Båstads kommun.

• Ett ledarskap som satsar på mera samarbete för långsiktiga och hållbara lösningar
  • Ett ledarskap som vill skapa hållbar tillväxt – vi kan växa och vi behöver växa för vi är i många stycken en alltför liten kommun.
  • Ett ledarskap som inkluderar alla i vårt samhälle istället för att exkludera – vi måste ha ett gott värdskap oavsett var man kommer ifrån – oavsett om man vill bosätta sig här eller är en tillfällig gäst.
  • Ett ledarskap som tror på medarbetarna och som lyfter upp istället för att trycka ner och idka intern opposition.
  • Ett ledarskap som står för valfrihet och konkurrens och ständigt strävar efter att öka servicen och effektiviteten i den kommunala organisationen
  • Ett ledarskap som prövar nya samarbetsformer med andra och söker partnerskap med näringsliv och civilsamhälle – mera tillsammans för att bygga ett starka och framgångsrikare Bjäre
  • Ett ledarskap som ser till helheten och mejslar ut målen vart vi ska och låter medarbetarna ges rätt förutsättningar att förverkliga målen.

Vi Liberaler vill tillsammans med alla medborgare och er företagare utveckla det företagsamma Bjäre, det välkomnande och inkluderande Bjäre och det trygga och utvecklande Bjäre inte minst det initiativrika Bjäre som ser till att hela Bjäre ska leva året om!

Vi tror på Bjäre!