Svar på Bo Wendts insändare ”Hur ska L finansiera sin politik?” under Min mening” i NST/HD 26 juni.

Tisdag 26 juni 2018

L:s budget – satsning på skola, vård och omsorg

Liberalernas politik bygger på ansvarstagande och långsiktigt hållbar ekonomi. Vår budget är finansierad utan skattehöjningar och utan att behöva dra ner på skolpengen som Bjärepartiet gör för 2019. Vad värre är med Bjärepartiets ekonomiska politik är att den långsiktigt blir en utarmning av resurserna till skolan. Låt oss ta ett exempel:

Liberalerna har tydligt framhållit att det behövs en bra och ändamålsenlig skola i Västra Karup som täcker upp alla elever i sydvästra delen av vår kommun. Bjärepartiet hävdar och har beslutat om att ha skolor i Grevie, Västra Karup och Torekov. Dyrt beslut!

Förvaltningen har lagt fram konsekvenserna av detta beslut. De årliga driftskostnaderna blir ca 6 miljoner kronor högre med Bjärepartiets alternativ jämfört med Liberalernas och förvaltningens. Det kostar mycket pengar i drift och underhåll av tre skolor istället för en.

Vad värre är – förvaltningen säger att Bjärepartiets alternativ är sämre för våra barn och vår personal ur många aspekter. Liberalerna vill peka på bristande likvärdig skola och sårbart ledarskap när rektor ska ha ansvar för flera skolor. Lärarbristen ger problem med personalbemanning vilket inte minst drabbar barn med behov av särskilt stöd. Vi måste också tänka på elevernas möjligheter till kamratskap, social utveckling mm.

Att under många, många år framöver årligen lägga ut 6 miljoner kronor mer för något som blir sämre för våra elever är för oss Liberaler mycket dålig politik. Vi Liberaler sätter barnens bästa främst och dessa 6 miljoner kan användas mycket bättre, t ex att öka personaltätheten i våra förskolor, stöd till elever med särskilda behov och fler händer i vården av sjuka och äldre.

Styrelsen Liberalerna Båstad